Упродовж чотирьох місяців команда громадської організації «Агенції міських ініціатив» моніторила, як відбувається процес відбудови 13 об’єктів соціальної інфраструктури, які були пошкоджені/зруйновані внаслідок обстрілів Чернігівщини.
Про результати цього моніторингу розказала виконавча директорка громадської організації «Агенція міських ініціатив» Тетяна Романова під час звітної пресконференції.
«Мета цього проєкту — показати, наскільки ефективно та економічно відбудовується Чернігівська область, яка зазнала значних руйнувань внаслідок війни. Перевірити, чи враховується принцип при відбудові «відбудувати краще, ніж було». Під час цієї роботи ми виявили чимало позитивних та негативних тенденцій», — зауважила виконавча директорка громадської організації «Агенція міських ініціатив» Тетяна Романова.
З більш-менш позитивного: у проєктно-кошторисній документації більшості об’єктів моніторингу включені енергоефективність та безбар’єрність. У 6 об’єктах із 13 включено лише енергоефективність, у п’яти — енергоефективність та безбар’єрність. У кількох об’єктів відбудови поки немає в публічному доступі проєктно-кошторисної документації.
Ми встановили, що повністю профінансовано відбудову приміщень Чернігівської центральної міської бібліотеки імені М. М. Коцюбинського та Чернігівської загальноосвітньої школи №24.
Ще перебувають на етапі реалізації: чернігівські школи №6, №13, №15, №19, №33, ліцей в Іванівці та Чернігівське вище професійне училище.
Не мають фінансування або заморожені Господарський та Апеляційний суди, Чернігівська обласна універсальна наукова бібліотека імені Софії та Олександра Русових, Чернігівський обласний академічний український музично-драматичний театр ім. Т. Г. Шевченка.
Команда «Агенції міських ініціатив» проаналізувала, які постачальники послуг найбільше отримають грошей за відбудову цих об’єктів.
Найбільше — ТОВ «УТБ-ІНЖИНІРИНГ». На понад 50 млн грн було зроблено ремонтних робіт у школі №19 та на близько 11 млн грн у бібліотеці ім. М. Коцюбинського.
Це при тому, що щодо ТОВ «УТБ-ІНЖИНІРИНГ» є рішення органу Антимонопольного комітету України про визнання вчинення порушення законодавства та заборону упродовж трьох брати участь у тендерах.
Загалом за 2023 рік цей постачальник виконав робіт на 776 млн грн, і у 2024 році даний постачальник продовжує брати участь в тендерах, на сьогодні загальна сума договорів складає 108,1 млн грн.
Трішки менше заробить ДП «УкрСіверБуд» ЗАТ «ДСК». Вартість робіт складає 45 млн грн. Ремонті роботи мались виконатись в Господарському суді.
Приватне підприємство «БУД-АРВЕСТ» на третьому місці. Загальна вартість ремонтних робіт по школах №13 та №33 склала 30,5 млн грн.
ФІРМА «МЖК-СЕРВІС» робила ремонти у школах №6 та №33, а підприємство «ЕНТЕР БУД» — у школі №24. Вартість робіт по цих постачальниках склала близько 17 млн грн.
«Часто посеред відбудови об’єктів фіксується брак коштів балансоутримувачі вимушені зменшувати обсяги закупівель або ділити їх на частини, викреслюючи з планів відновлення об’єктів соціальної інфраструктури пандуси, інклюзивні вбиральні тощо», — пояснює Тетяна Романова.
Так, у школі №13 вартість тендеру з проведення ремонту покрівлі та утеплення горища було зменшено з 5,2 млн грн до 2,2 млн грн.
У школі №19 загальна вартість капітального ремонту була зменшена з 33 мільйонів грн до 23,7 мільйона грн (майже на 30%). Через тривалу затримку фінансування ремонту третьої черги теж було зменшено вартість договору майже у 30 разів – з 77 млн до 2,6 млн.
Більшість робіт виконуються у визначені в договорах терміни. Утім, в рамках виконання деяких робіт сторонам договору таки доводилося посувати дедлайни, посилаючись на форс-мажорні обставини.
Першочерговий договір з капітального ремонту будівлі Чернігівського вищого професійного училища передбачав завершення капітального ремонту будівлі у грудні 2023 року. Але сторони підписали додаткову угоду про перенесення дедлайну на липень 2024 року. А потім підписали ще одну, посунувши строки виконання договору на квітень 2025 року. Причина — затримка фінансування. При цьому зазначено, що затримка робіт у півтора року не має призвести до збільшення суми ремонту. Експерти ГО «АМІ» вбачають у цьому процесі ризики зриву відбудови.
За словами експертки з моніторингу Анастасії Моцак, більшість грошей на відбудову приміщень, які зруйновані внаслідок воєнних дій росії і які потрапили в моніторинг громадської організації “Агенція міських ініціатив”, були знайдені за кордоном. Вона наголошує на тому, що левова частина залучення фінансування на відбудову об’єктів соціальної інфраструктури у Чернігові відбувається завдяки зверненням органів влади різних рівнів або за їх активної участі.
Зауважимо, що до переліку об’єктів моніторингу увійшли:
- чернігівські школи №13, № 19, № 24, № 33, № 6, № 15 та ліцей в Іванівській громаді;
- Господарський та Апеляційний суди;
- Центральна міська бібліотека ім. М.М. Коцюбинського та Чернігівська обласна універсальна наукова бібліотека ім. Софії та Олександра Русових;
- Чернігівський обласний академічний український музично-драматичний театр ім. Т.Г. Шевченка;
- Чернігівське вище професійне училище.
Більше інформації про процес моніторингу ви можете дізнатися на сторінці проєкту «Моніторинг відбудови та відновлення на місцях: об’єкти соціальної інфраструктури» на сайті громадської організації «Агенція міських ініціатив».
Цей матеріал підготовлено в рамках проєкту «Моніторинг відбудови та відновлення на місцях: об’єкти соціальної інфраструктури», що реалізується в межах субгрантового компонента проєкту «Контроль витрат на відновлення», який реалізується за підтримки Європейського Союзу. Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю громадської організації «Агенція міських ініціатив» і жодним чином не відображає думку Європейського Союзу. Проєкт «Контроль витрат на відновлення» впроваджують Центр економічної стратегії, Інститут економічних досліджень та політичних консультацій та ГО «Технології прогресу».