Дублювання маршрутів, нерівномірний графік руху громадського транспорту на прикладі мікрорайону «Масани», призводить до постійного недотримання графіку руху та хаосу в сфері громадського транспорту.
Ми проаналізували роботу громадського транспорту у вечірній час 19 лютого 2018 року (час: 19.00 до 24.00) і прийшли до висновку, що графіки роботи більшості маршрутів є неефективними і не зручними, як для пасажирів так і для перевізників. Було проаналізовано комунальний транспорт і приватний.
\
Проблематика вечірнього сполучення
1. Нерівномірний інтервал руху – від 1-2 хвилин до 20 і більше хвилин очікування – як наслідок низька довіра до громадського транспорту з боку пасажирів
2. Низька наповненість салонів громадського транспорту – як наслідок величезна собівартість вечірніх перевезень для перевізників
Нинішня ситуація є неприйнятною як для пасажирів, так і для перевізників (як муніципального, так і приватних).
Напрямки транспортного сполучення
Майже повністю сполучення житлового масиву Масани здійснюється через проїзд під Північним залізничним мостом з виїздом на вулицю Незалежності. Лише маршрутне таксі №35 сполучає центр міста та Масани через Стару та Нову Подусівку. Враховуючи вкрай низьку завантаженість цього напрямку, у дослідженнях він не враховуються.
В напрямку центру міста та інших районів з житлового району Масани існує магістральних два виїзди – через вулиці Любецьку (до центру міста та далі до вокзалу) та Козацьку (до житлового району Рокосовського та до центру міста). Кожен з цих виїздів обслуговується тролейбусами та маршрутними таксі, маршрути яких значною мірою дублюються.
Виїзд Любецька – Центр:
Тролейбусний маршрут №6 сполучає мікрорайон «Масани» з центром міста і далі – з масивом Рокоссовського, прямуючи через великий за площею район садибної забудови Берізки.
По вулиці Любецькій з Масанів також прямують маршрутні таксі:
№15: Масани – Любецька – Центр – Парк Відпочинку,
№23: Масани – Любецька – Центр – Залізничний вокзал.
Виїзд Козацька
Тролейбусний маршрут №11 сполучає район Масани найкоротшим шляхом з масивом Рокоссовського, прямуючи по вулиці Козацькій та вулиці Героїв Чорнобиля.
Аналогічне сполучення здійснює маршрутне таксі №21 – незначні відмінності маршруту є лише в межах кількох кварталів на масиві Рокосовського.
Маршрутне таксі №20 забезпечує сполучення Масани – Бойова – проспект Миру – Центр і далі на Залізничний вокзал.
Підрахунок пасажирів та рейсів маршрутів сполучення Масани – Центр
Підрахунки здійснювалися в районі залізничного мосту 19 лютого з 19:00 до останнього рейсу після 23:00. Під час підрахунку здійснювалася візуальна оцінка кількості пасажирів, фіксувався час проїзду, маршрут та напрям.
Результати підрахунків по всіх маршрутах – тролейбусів №6, 11, маршрутних таксі №15, 20, 21, 23
В бік житлового району Масани: | В бік центру міста з району Масани: | ||||||
Години | Рейсів | Пасажирів | Середній інтервал | Години | Рейсів | Пасажирів | Середній інтервал |
19-20 |
34 |
206 |
1 хв 42 сек | 19-20 |
21 |
246 |
2 хв 51 сек |
20-21 |
20 |
101 |
3 хв | 20-21 |
20 |
166 |
3 хв |
21-22 |
10 |
50 |
6 хв | 21-22 |
17 |
143 |
3 хв 32 сек |
22-23 |
6 |
23 |
10 хв | 22-23 |
8 |
59 |
7 хв 3- сек |
23-24 |
2 |
4 |
|
|
|||
Всього |
72 |
384 |
Всього |
66 |
614 |
||
Середній інтервал за весь час – 3 хв 32 сек | Середній інтервал за весь час -3 хв 36 сек |
Окремо виділимо найбільш популярний напрям зв’язку – коли маршрути використовують трасу по вулиці Любецькій:
В бік житлового району Масани: | В бік центру міста з району Масани: | ||||||
Години | Рейсів | Пасажирів | Середній інтервал | Години | Рейсів | Пасажирів | Середній інтервал |
19-20 |
16 |
70 |
19-20 |
11 |
93 |
5 хв 30 сек | |
20-21 |
10 |
35 |
6 хв | 20-21 |
10 |
65 |
5 хв |
21-22 |
4 |
12 |
15 хв | 21-22 |
10 |
60 |
5 хв |
22-23 |
3 |
12 |
20 хв | 22-23 |
3 |
14 |
20 хв |
23-24 |
|
|
|||||
Всього |
33 |
129 |
Всього |
34 |
232 |
||
Середній інтервал за весь час – 7 хв 26 сек | Середній інтервал за весь час – 7 хв |
Принципи оптимізації:
1. Синхронізація графіків руху тролейбусів та маршрутних таксі та забезпечення рівномірних інтервалів руху – передбачає збільшення маршрутної швидкості тролейбусів та зниження для маршрутних таксі.
2. Скорочення дублюючих маршрутів, дублюванням вважається повторення маршруту з відхиленнями на незначній частині траси на невеликі відстані
3. Диференціація графіків залежно від часового проміжку, мається на увазі робота всіх маршрутів до 19:00, скорочення дублюючих маршрутів після 19:00, збільшення інтервалів руху після 22:00.
Сценарії роботи громадського транспорту у вечірній час
Для аналізу економічних та логістичних параметрів сполучення житлового масиву Масани громадським транспортом з іншими районами міста обрано наступні сценарії:
Сценарій А (існуючий стан): обслуговування здійснюється двома маршрутами тролейбусів та 4 маршрутами маршрутних таксі
Сценарій В: синхронізація маршрутів тролейбусів та маршрутних таксі:
– тролейбус №6 + маршрутка №15 + маршрутка №23
– тролейбус №11 + маршрутка №20 + маршрутка №21
Сценарій С: скорочення маршрутів-дублерів та реорганізація тролейбусного маршруту №6
– тролейбус №6 (до вокзалу) + маршрутка №15
– тролейбус №11 + маршрутка №20
Порівняльний аналіз сценаріїв
Параметр | Сценарій А | Сценарій В | Сценарій С |
Інтервали між відправленнями | Хаотичні – від найменших до 20-25 хв | Впорядковані, мінімальні | Впорядковані, оптимальні |
Кількість відправлень | Найбільша | Ідентична сценарію А | Зменшення |
Рентабельність рейсів | Хаотична | Найнижча | Оптимальна прогнозована |
Прогноз: Насправді за прогнозованих та надійних графіків руху транспорту у вечірній час загальна кількість пасажирів збільшується, що також сприяє підвищенню економічної активності у місті.
Матеріал підготовлений в рамках проекту «Громадський транспорт: ефективність використання бюджетних коштів», що реалізується Громадською організацією «Агенція міських ініціатив» за рахунок Міжнародного фонду «Відродження».