Можливість впровадження електронного квитка у міському пасажирському транспорті Чернігова як у переважної частини населення, так і у транспортних експертів викликає певний скепсис. Попри перспектив електронного квитка, наближення громадського транспорту у Чернігові до таких категорій, як «безпечний» та «комфортний» дуже і дуже повільне. Справа в тому, що в місті залишилась купа проблем з транспортом, які накопичувались десятиліттями. І тільки впровадження електронного квитка не вирішить всі проблеми. В цій статті поговоримо саме про комфорт під час перевезень.
Однією з причин відсутності комфортних умов у користуванні громадським транспортом є відсутність зручного та зрозумілого (а в більшості випадків – хоча б якогось) розкладу руху. Отже, давайте пройдемось по тому, що Чернігів має у цьому розрізі.
Комунальне підприємство «Чернігівське тролейбусне управління»
Зараз розклад руху муніципального громадського транспорту в Чернігові (тролейбуси) можна подивитися онлайн на сайті КП «ЧТУ». Але він не позначений для кожної конкретної зупинки.
Приватні перевізники
Що стосується приватних перевізників, то серед 13 перевізників тільки у одного в салонах транспортних засобів знаходиться розклад руху громадського транспорту. Це – ФОП Корень (маршрут №15 та 1). На цьому список закінчується.
Поповнення електронних табло на зупинках громадського транспорту
У Чернігові облаштовано поки 4 зупинки громадського транспорту електронним табло з інформацією про час руху.
Окрім цього, на останній сесії міської ради (28 лютого 2018 року) депутатами було підтримано виділення коштів з міського бюджету у розмірі 1,5 млн. грн на встановлення електронних табло на зупинках громадського транспорту. На жаль, у документі не було вказано орієнтовну кількість табло на цю суму. Але за даними Прозоро є більш-менш актуальна інформація, що ціна на електронні табло – 49 500 грн за одиницю. Тому, за цими даними не важко порахувати, що на закладену суму вийде 30 електронних табло. І з’явитись вони мають в 2018 році.
Проте на електронних табло зазначається час прибуття лише наступного тролейбуса чи автобуса, що також не можна вважати повноцінним розкладом.
Мобільний додаток і сайт моніторингу руху транспорту
Більш точно за курсуванням транспорту можна слідкувати на сайті city.dozor.tech або за допомогою мобільного додатку DozoR City. Це поки найбільш зручний спосіб відслідковування руху транспорту і можливість зрозуміти, чи варто чекати той чи інший автобус. Але й тут є свої недоліки. Адже в системі ми бачимо, що з транспортом відбувається по факту. А як мало б бути – інформація відсутня.
Сайт Громадський контроль за роботою громадського транспорту (bus.cn.ua)
Розкажемо ще про один сайт, котрий належить нашій організації і який, можливо, буде вам корисний – http://www.bus.cn.ua/
Це єдиний сайт, на якому ви зможете знайти договори по всім перевізникам. В договорах вказаний інтервал, з яким має працювати перевізник, а також перший та останній рейс по кожному маршруту. Окрім цього, на сайті розміщені контакти всіх перевізників і приклад скарги у випадку порушення з боку перевізників.
Відсутність стендів з розкладом руху громадського транспорту
Таким, чином, на абсолютній більшості чернігівських зупинок немає табло з детальним та актуальним розкладом руху, що спричинює безліч незручностей для містян, не кажучи про іноземних туристів. Немає і роздрукованих розкладів, які б могли вільно поширюватись на зупинках чи у туристичних вузлах.
До слова, це має бути максимально простий і зрозумілий розклад руху. Пасажир не має стояти на зупинці і півгодини розбиратись з тією інформацією, що вказана на стендах з розкладом руху. В ідеальному випадку, це має бути тактовий розклад, тобто на стенді вказаний інтервал руху, наприклад, через 5 або 10, або 15, або 20, чи 30 хвилин має прийти транспорт на тому чи іншому маршруті.
Натомість, у Чернігові нещодавно з’явились дивні пусті стенди з надписом «Розклад руху», які поки що не зрозуміло, як мають функціонувати.
Проблема
Частково проблема полягає у тому, що автобуси й тролейбуси не їздять за графіком (про це писали у попередньому матеріалі). Чернігівці, яких турбують проблеми громадського транспорту, часто звертають увагу на нерівномірний розподіл транспортних засобів на маршруті. Таким чином можна довго чекати на потрібний автобус чи тролейбус, хоча він має ходити кожні десять (п’ятнадцять, двадцять) хвилин. Інша проблема полягає у небажанні створювати стенди з розкладом і гарантувати появу громадського транспорту на зупинці за графіком. Навіть, якщо у Чернігові впровадять єдиний е-квиток, питання дотримання графіку руху і створення максимально зручного і комфортного перевезення залишається відкритим. Хоча е-квиток вирішить ряд інших питань і він, безумовно, потрібен.
Є, в чому повчитись у сусідів…
Якщо брати до уваги досвід тієї ж Польщі у розрізі рівня комфорту пасажирських перевезень, то в них дійсно є, в чому повчитись. Візьмемо до прикладу Варшаву. На кожній автобусній зупинці громадського транспорту у Варшаві розміщений розклад руху окремо по кожному номеру автобусу. Причому розклад руху окремо вказано для робочих, вихідних та святкових днів. Тобто, користуючись такою навігацією, пасажир розуміє, коли саме має прийти той чи інший автобус і куди він направляється. А також на зупинках є схема руху із зазначенням переліку зупинок та напрямком руху транспорту по кожному маршруту. Якщо в розкладі відбуваються зміни, то їх розміщують окремим оголошенням на зупинках та в салоні міського транспорту. Додатково в салонах транспорту є озвучка з назвами зупинок, візуальна інформація про зупинки та відображення назв зупинок на екрані монітору. Окрім цього, на зупинках розміщені електронні табло з розкладом руху і є різні мобільні додатки, котрі будують маршрут і показують рух громадського транспорту та час його прибуття на зупинку.
Стаття підготовлена в рамках проекту «Громадський транспорт: ефективність використання бюджетних коштів», що реалізовується ГО «Агенція міських ініціатив» за фінансової підтримки Міжнародного фонду «Відродження».