ЗАКУПІВЛІ: Моніторинг відбудови Чернігівщини

Опубліковано: 29.08.2024 Позначки: , ,

«Агенція міських ініціатив» моніторить відбудову та відновлення об’єктів соціальної інфраструктури в Чернігівській області.


Перша хвиля моніторингу закупівель

Мета проєкту — побудова системи незалежного від держави моніторингу витрат бюджетних та донорських коштів на відновлення соціальної сфери, аналіз та залучення громадськості до моніторингу за відбудовою.

Як відбувається процес моніторингу?

Аналітики «Агенції міських ініціатив» використовують методологію, основану на документі, розробленому TI Ukraine (Transparency International Ukraine) за участі інших членів коаліції RISE Ukraine (RISE Ukraine – Coalition for Reconstruction).

Такий підхід вкрай важливий для забезпечення єдиного підходу громадської оцінки відкритості, безбар’єрності, доброчесності та ефективності процесу реалізації проєктів відновлення на всіх етапах життєвого циклу. Окремі блоки було допрацьовано Інститутом економічних досліджень та політичних консультацій.

🚨Методологія_гранти_моніторинг_відбудови_березень2024_fin

Етапи моніторингу:

  • Підготовка паспорта об’єкта.
  • Оцінка підходів до планування його відновлення в громаді, ініціювання та затвердження проєкту відбудови об’єкта.
  • Моніторинг та оцінка реалізації проєкту відбудови.

Загалом картка проєкту відбудови має давати чітку відповідь на те, чи всі етапи проєкту відбудови були достатньо прозорими та чи можливо сприймати такий проєкт як успішний і ефективний, які основні ризики та проблеми спостерігалися під час його реалізації тощо.

Паспорт для кожного з приміщень

Паспорт відбудови — це аналітична картка об’єкта відбудови, що містить такі дані як: план відбудови/відновлення, балансоутримувач, дані щодо руйнування, терміни відновлення/відбудови/будівництва об’єкта, типи виконаних та запланованих робіт тощо.

Наразі всі об’єкти, відбудову яких моніторить «Агенція міських ініціатив», з’являються на сайті Порталу великого відновлення (Big recovery portal) за посиланням https://brp.org.ua/ngo/18.

«Дуже зручно, коли такі об’єкти зібрані на одному сайті. Наповнюючи цей ресурс, громадський сектор будує систему незалежного від уряду моніторингу витрат бюджетних та донорських коштів на відновлення, аналізує їх та залучає громадськість до моніторингу за відбудовою», — підкреслила виконавча директорка громадської організації Тетяна Романова.

Це потрібно для об’єктивної незалежної оцінки процесів та результатів відновлення організаціями, які фінансують відбудову та відновлення в Україні.

Прозорий процес стимулює державні та міжнародні організації, бізнес та громадськість вкладати ресурси у відбудову та відновлення та витрачати їх більш ефективно.

Паспорти об’єктів є важливим елементом Методології громадського моніторингу відбудови, яку використовує ГО АМІ для оцінки відбудови кількох об’єктів соціальної інфраструктури в Чернігівській області.

Як відбувається відбудова?

Команда ГО “АМІ” виявила, що часто посеред відбудови об’єктів фіксується брак коштів. Балансоутримувачі вимушені зменшувати обсяги закупівель або ділити їх на частини, викреслюючи з планів відновлення об’єктів соціальної інфраструктури пандуси, інклюзивні вбиральні тощо. Детальніше про зменшення обсягів закупівель на об’єктах відбудови соціальної інфраструктури читайте тут.
За словами експертки з моніторингу Анастасії Моцак, більшість грошей на відбудову приміщень, які зруйновані внаслідок воєнних дій росії і які потрапили в моніторинг громадської організації “Агенція міських ініціатив”, були знайдені за кордоном: Детальніше про особливість відбудови Чернігова тут.

Під моніторинг потрапили такі об’єкти:

Команда громадської організації моніторила 11 об’єктів відбудови Чернігівщини упродовж чотирьох місяців. Основна увага була зосереджена на ризиках, пов’язаних з підрядниками, які виконують проєктно-кошторисну документацію (ПКД), та підрядниками, що займаються ремонтами.

В умовах війни може здатися, що моніторити процес витрачання коштів на відбудову, недоречно. Але наш проєкт показав, що дуже важливо, аби громадський сектор контролював цей процес. Наша команда опрацювала великий масив інформації та опублікувала результати його аналізу на сайті. Раніше такої інформації в Чернігівській області не було.

«Це дає розуміння як владі, так й підрядникам, що громадськість ретельно слідкує за цим процесом. Нам відомо, що проєкт викликав хвилювання у громадах, бо чиновники були зацікавлені в замовчуванні деякої інформації. Ми здійснили прозору діяльність та публічно все показали. Бо на відбудову витрачаються податки українців та кошти міжнародних партнерів», — розповіла виконавча директорка громадської організації «Агенція міських ініціатив» Тетяна Романова.

Зокрема, моніторингова команда перевіряла наявність ризиків, пов’язаних з виконавцями проєктно-кошторисної документації.

З 11 об’єктів у трьох є певні ризики:

  • Архітектурне бюро Derbin Arch: є переможцем конкурсу на проєктування реконструкції школи в Ягідному, проте немає зареєстрованої юридичної особи під цією назвою, що створює ймовірні ризики. Утім, фінансування немає, тож й роботи не виконувалися.
  • Приватні підприємства «КВО-РУМ» та «МПБП Стимул»: обидва фігурують у кримінальних провадженнях. Вони виконували ПКД для об’єктів у Талалаївці та Новому Бикові.

Проєктно-кошторисна документація для більшості об’єктів відбудови виконувалася без проведення тендерів.

«Закон дозволяє укладати договори на виконання ПКД без проведення відкритих торгів через систему PROZORRO, якщо вартість робіт не перевищує 1,5 млн грн. Цим скористалися чиновники на 10 з 11 об’єктів відбудови. Хочазакон не був порушений, кількість потенційних учасників на створення ПКД була невеликою. Це може вплинути, наприклад, на ціноутворення робіт», — підкреслила експертка з моніторингу «Агенції міських ініціатив» Анастасія Моцак.

Щодо виконання капітальних ремонтів на об’єктах відбудови, то у 15 тендерах перемогли 7 підрядників, що мають наявність ймовірних ризиків. Серед них: ПП «ДОБРОБУТ 2019»ТОВ «БУДВЕНДОР»ТОВ «ІНЕКС РЕАЛ»«БУД-АРВЕСТ»«СС-БІЛДКОМПАНІ»«БУДІВЕЛЬНО-ВИРОБНИЧА ФІРМА «КРАТОС ПЛЮС» — всі фігурують у відкритих кримінальних провадженнях, порушених за фактами привласнення майна, а деякі ще й за підробку документів.

Натомість капітальні ремонти переважно проводилися через тендери. У 10 з 11 випадків відбулися публічні закупівлі через PROZORRO, де в 100% випадків головним критерієм була ціна. Проте конкуренція виявилася низькою — у більшості випадків участь брала лише одна-дві організації. Згідно з Постановою Кабінету Міністрів №1178, тендерні закупівлі можуть бути визнані дійсними, навіть якщо на конкурс подає пропозицію лише один учасник, що пояснюється умовами воєнного стану.


Цей матеріал підготовлено в рамках проєкту «Моніторинг закупівель з відбудови та відновлення об’єктів соціальної інфраструктури по Чернігівській області», що реалізується в межах субгрантового компонента проєкту «Контроль витрат на відновлення», який реалізується за підтримки Європейського Союзу. Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю громадської організації «Агенція міських ініціатив» і жодним чином не відображає точку зору Європейського Союзу. Проєкт «Контроль витрат на відновлення» впроваджують Центр економічної стратегії, Інститут економічних досліджень та політичних консультацій та ГО «Технології прогресу».

Контакти


Ми творимо себе для міста,
а місто – для себе!

 

Нас можна знайти:
Україна, м. Чернігів, вул. Преображенська, 12

Зателефонувати нам:
+380931234567
+380991765432

Або написати:
goami.info@gmail.com