Вже традиційно влада і перевізники за допомогою різних маніпуляцій обдурюють чернігівців. І якщо при минулій владі дурили нас безбожно, то зараз це роблять більш красиво і витончено. Це стосується й сфери громадського транспорту. Що я маю на увазі — розкажу на прикладі 25-го маршруту.
Скільки має коштувати вартість проїзду?
Для того, щоб вирахувати тариф на проїзд в громадському транспорті, необхідно мати реальні дані по всім складовим тарифу. Тому, про який розрахунок тарифу ми можемо говорити, якщо ніхто не знає реальний пасажиропотік. Його не знають й у міській раді. Адже останній раз рахували пасажиропотік у 2013 році. На це були виділені кошти з міського бюджету. Цим займалась профільна кафедра Чернігівського національного технологічного університету, залучивши студентів. В результаті було проаналізовано пасажиропотік по всім маршрутам і запропоновані варіанти оптимізації маршрутів. До тих підрахунків були також питання щодо об’єктивності. Але чогось подібного більше не було проведено в місті до сьогоднішнього дня. Звісно, пасажиропотік та й деякі маршрути з того часу зазнали змін.
А може перевізники знають пасажиропотік? А як вони його будуть знати, якщо навіть квитки не видаються на маршрутах? А це до речі, документ, який підтверджує поїздку пасажира і є важливим в разі чого.
Так, про який тариф ми взагалі говоримо?
25 маршрут, як символ деградації сфери громадського транспорту
Для того, щоб більш зрозуміла була ситуація з 25м маршрутом розпишу все по порядку.
В січні 2017 року відбувся конкурс на абсолютно всі маршрути міста Чернігова. З новим договором. Не секрет, що я активно брала участь у розробці цього договору для перевізників. І такі новації, як gps-система, система штрафів, уніформа для водіїв, та запровадження електронного квитка з’явилися завдяки моїй системній роботі (вибачте за мою скромність) і завдяки колишньому заступнику міського голови Олександру Кириченку.
Але разом з цим було вирішено також провести деяку оптимізацію маршрутів. Наприклад, об’єднати 31 та 25 маршрути. Але, якщо раніше по цим двом маршрутам працювали Рути, то з оптимізацією на маршруті мають працювати виключно автобуси середньої і великої місткості. Це було умовою конкурсу та головною ідеєю об’єднання двох маршрутів.
Конкурс пройшов. На новий 25-й маршрут претендували 2 перевізники: ПрАТ “Таксосервіс та ДП “Пассервіс”. Останній перевізник виграв цей маршрут, тому що на той час всіх запевняв і навіть мав відповідні докази, що необхідна кількість автобусів для обслуговування нового маршруту у нього є.
Що маємо зараз?
Пройшло 2 роки. Вщент переповнені маршрутки, нечіткий графік роботи та відсутність автобусів середньої місткості на маршруті.
Поясню.
8 листопада 2018 року наша ініціативна група провела невеликий моніторинг роботи маршруту №25. Моніторинг почали зранку з 7.00 до 9.00 (зупинка Дніпровська), а ввечері — з 18.00 до 21.00 (зупинка “Мегацентр”).
Час прибуття | Транспорт |
7.05 | Автобус |
7.07 | Рута |
7.11 | Рута |
7.23 | Рута 1267 |
7.29 | Автобус 9023 |
7.34 | Рута 5512 |
7.39 | Рута 1603 |
7.46 | Автобус 6435 |
7.53 | Рута 2500 |
7.58 | Рута 2910 |
8.07 | Автобус 3504 |
8.22 | Рута 1448 |
8.26 | Рута 3195 |
8.33 | Автобус 3291 |
8.38 | Рута 3308 |
8.45 | Автобус 6184 |
Тобто за дві години моніторингу на маршруті працювало всього 13 транспортних засобів з 20 необхідних згідно договору. За двы години моніторингу ми помітили 16 Рут і тільки 6 автобусів (понад 35 місць). До речі один з автобусів був знятий з 12-го маршруту (див. відео).
Доводжу до відома, що згідно договору на маршруті має працювати 20 автобусів середньої місткості і 2 автобуси в резерві (понад 35).
Пам’ятаю навіть, як в 2017 році перед конкурсом перевізник даного маршруту старанно демонстрував новенькі автобуси, які дивним чином почали зникати вже на першому півріччі їх роботи. Містика, правда?
Окрім цього, на цьому маршруті часто автобуси не відображаються в gps-системі.
Це, власне, зрозуміло. Адже автобуси працюють на 2 або 3 маршрутах одночасно.
Найприбутковіший маршрут
Не люблю рахувати чужі кошти. Але мені просто набридло роками слухати постійну брехню. Повертаючись до вартості тарифу, хочу продемонструвати просту арифметику по 25-му маршруті. Нещодавно я стала свідком, як водій 25-го маршруту жалівся товаришу, як йому важко працювати тут. Так от, з його слів:
- Так звана щоденна “оренда автобусу” складає 1650 грн.
- Витрати на паливо — 600 грн з водія.
- Решта – заробіток водія.
Тобто 2250 грн грн в день треба заробити водію і віддати.
Допустимо, що на маршруті працює переважно 13 транспортних засобів. То щодня даний маршрут приносить майже 30 тис грн, майже мільйон за місяць. Це те, що обов’язково має заробити водій, без його власного заробітку. Чи за 2 роки не можна було хоча б частково оновити транспорт? Звісно, можна. Але навіщо? Якщо при мінімум витрат можна заробити максимум прибутку.
Хоча я не вважаю, що це провина саме перевізника. Ні. Перевізник займається бізнесом, як вміє. І він працює в тих межах, в яких йому дозволяють працювати. І навіщо йому заморочуватись, купувати великі автобуси, якщо і так піде. Якщо цього ніхто не вимагає.
Передбачалось, що цей маршрут стане зразковим маршрутом в місті через оновлення рухомого складу – поява автобусів середньої пасажиромісткості замість маленьких маршруток. А вийшло, навпаки — став найгіршим маршрутом в місті.
В зв’язку з цим маємо дві чітки вимоги до місцевої влади:
- провести новий конкурс на маршрут №25 з чіткими вимогами щодо автобусів середньої або великої місткості. Адже чинний перевізник за 2 роки не зміг продемонструвати якісну роботу громадського транспорту.
- продовжити маршрут №39 до вул. Дніпровська. А перед цим скликати Транспорту раду та узгодити це питання на публічному обговоренні.
Окрім цього, пропонуємо скористатись послугами маршруту №25 очільникам міста та профільним керівникам.
Відповідну е-петицію з цього питання просимо підписати за посиланням: https://e-dem.in.ua/chernihiv/Petition/View/1571
Тетяна Романова