Новобиківська школа — один з найбільш пошкоджених унаслідок бойових дій об’єкт у Новобасанській громаді. У цьому навчальному закладі на початку повномасштабного вторгнення жили росіяни. Вони зруйнували приміщення, поламали та розікрали техніку. Ворожа армія пошкодила вікна, двері, покрівлю, фасад, внутрішнє оздоблення. Приміщення школи дістало пошкоджень опорних та огороджувальних конструкцій, але приміщення був сенс рятувати.
Заклад потрапив до переліку об’єктів моніторингу відбудови, який проводить команда громадської організації «Агенція міських ініціатив».
У 2023 році з Фонду ліквідації наслідків збройної агресії на відбудову закладу держава виділила громаді 17 млн грн. Відбувся тендер на виконання капітального ремонту, але виділені гроші повернули назад у державу. Тому громада шукала гроші на відбудову у донорів, а деякі роботи намагалася покрити власними силами.
Але про все по черзі.
Проєктно-кошторисну документацію робили підрядники, що фігурують у кримінальних провадженнях
У травні 2023 року Новобасанівська сільська рада уклала договір на виготовлення проєктно-кошторисної документації (далі — ПКД) з приватним підприємством «МПБП Стимул» на суму 49,5 тис. грн. А у вересні громада уклала договір на коригування цієї ПКД з іншим приватним підприємством — «КВО-РУМ» на суму 98,8 тис. грн. Причина — виявлені додаткові пошкодження приміщення.
Ці два підприємства вже попадали в поле зору моніторингової команди «Агенції міських ініціатив». Адже ці підприємства виконували ПКД для відбудови ліцею у Талалаївці.
Підприємства заснувала одна сім’я. Обидва виграють одні й ті самі підряди. Так сталося й з відбудовою будівлі школи у Новому Бикові. Тут «КВО-РУМ» є проєктувальником, а «МПБП Стимул» і проєктувальником, і підрядником.
«КВО-РУМ» та «МПБП Стимул» фігурують щонайменше у семи кримінальних провадженнях, порушених за фактами привласнення чи розтрати чужого майна та підроблення офіційних документів.
Зауважимо, що будь-яке підприємство, незалежно від розміру, профілю діяльності та форми власності, може відкрито та на законних підставах подавати свою цінову пропозицію в державних тендерах онлайн через публічну торговельну платформу Prozorro та вигравати у них. Якщо юридична особа фігурує у кримінальному провадженні, це не є підставою для заборони брати участь у тендерних процедурах. Попри це сам факт наявності підприємств у матеріалах кримінальних проваджень може говорити про наявність ймовірних ризиків у процесі відбудови/будівництва.
Детальніше про ці підприємства можете дізнатися у нашому аналітичному матеріалі «Документацію на відбудову зробили фірми, що фігурують у кримінальних провадженнях».
Держава дала громаді мільйони на відбудову школи, але гроші їй повернули
16 червня 2023 року з Фонду ліквідації наслідків збройної агресії Кабмін виділив 17 млн грн на відбудову школи у Новому Бикові.
У травні 2023 року Новобасанівська сільська рада уклала договір на виготовлення проєктно-кошторисної документації, а у вересні було укладено договір на коригування цієї ж ПКД. Виконувати документацію мали до кінця року, але впоралися до 25 листопада. Новобасанська сільська рада ухвалила рішення про оголошення тендеру на ремонт приміщення. Сталося це 5 грудня 2023 року. Тобто менше, ніж за 4 тижні до кінця бюджетного року.
Зрештою, у тендері на відбудову школи перемогло підприємство «МПБП Стимул». Так, це той самий підрядник, що виконав ПКД для цього об’єкта, яке потім було скориговано близьким до нього підприємством «КВО-РУМ».
Однак з переможцем договір не уклали. 26 грудня 2023 року Новобасанська сільська рада скасовувала закупівлю, мотивуючи це тим, що бюджетний рік завершився і гроші потрібно повернути на рахунок Мінінфраструктури.
«Громади, які не змогли освоїти виділені кошти, мали повернути їх назад у держбюджет. Це стандартна процедура, прописана у Бюджетному кодексі України, — пояснює експертка з моніторингу «Агенції міських ініціатив» Анастасія Моцак. — У новому бюджетному році громада теоретично могла б знову отримати кошти на цей об’єкт. Новобасанська сільська рада зверталась з проханням до Чернігівської обласної адміністрації щодо перенесення цих коштів на наступний рік. Адміністрація включила у список ті об’єкти, які встигнули почати освоювати транш. Разом із тим більшість об’єктів, які опинилися в аналогічній ситуації, були включені в перелік вдруге».
Часу на виконання ПКД та капітального ремонту у 2023 році було катастрофічно мало. Про це зазначає експертка з моніторингу Анастасія Моцак. Кабмін виділив гроші посеред року. А у вересні Новобасанська громада замовила послуги з корегування наявної проєктно-кошторисної документації, витративши на це ще майже 3 місяці.
Навіть у разі початку виконання робіт з капітального будівництва у грудні 2023 року їх би не встигли виконати аж ніяк. Мало шансів зробити роботи було б й у випадку, якби їх почали влітку. Бо роботи на цьому об’єкті розраховані на рік. І це за умови, що не стануться форс-мажори.
До речі, у 2024 році Кабмін виділив гроші на відбудову раніше — у березні. Тому цьогоріч громади мають більше шансів встигнути виконати ремонти, але Новобиківська школа до цього переліку вже не увійшла.
Якби громада встигла розпочати освоювати ці гроші у 2023 році, скоріш за все, теж увійшла б до переліку об’єктів на фінансування у 2024 році.
Скандали навколо процесу закупівлі
Одразу після закупівель інший учасник тендерних торгів — ТОВ «СТРОЙБУД КОНСАЛТ ІНВЕСТ» — подав скаргу на дії Новобасанської сільради. На думку цього товариства, тендерна пропозиція «МПБП Стимул» не відповідала кваліфікаційним критеріям, які вимагала рада. Зокрема, наявність необхідного обладнання та кваліфікованих працівників. Утім Антимонопольний комітет України не виявив порушень.
А у лютому 2024 року Державна аудиторська служба взялася за перевірку тендерної закупівлі. У березні вона опублікувала результати перевірки. Аудитори виявили у документації помилку, яка суперечила законодавству. Її припустилася уповноважена особа, яка складала документацію для оголошення тендеру. Держаудитслужба зобов’язала громаду притягнути до відповідальності винних. Згідно з законом, на відповідальну особу мали б накласти штраф у розмірі 1,7 тис. грн. Але відділ освіти, культури, сім’ї, молоді та спорту Новобасанської сільської ради цю людину звільнив.
«Окрім того, відповідальні особи за тендерну документацію у Новобасанській сільраді мали б повідомити про скасовування тендера 26 грудня 2023, але вони зробили це аж 12 березня 2024 року. Це доволі дивна ситуація», — зауважує Анастасія Моцак.
Ремонти, виконані силами громади
Новобасанівська сільська рада у грудні 2023 року уклала договір на поточний ремонт підлоги коридору закладу з фізичною особою-підприємцем (далі — ФОП) Олегом Богдановим. Роботи мали бути виконані до кінця року. Загальна вартість робіт склала 131,9 тис. грн. ФОП Богданов має 15 років досвіду. За цей час через електронну систему закупівель PROZORRO він уклав 37 договір на суму 3,7 млн грн.
Громада відремонтувала санвузли та систему опалення, витративши на це 1,5 млн грн (передбачалося 2,2 млн грн). Договір на ремонт уклали Новобасанська громада та ТОВ «БУДСЕРВІС». Ремонт виконано наприкінці 2023 року. Це товариство існує 23 роки. Через систему PROZORRO було укладено 98 договорів на загальну вартість 10,3 млн грн.
Біля школи у червні-жовтні 2023 року відремонтовано дитячий майданчик та встановлено нові тренажери. Договір на ці дороби громада уклала з ФОП Євгенієм Запорожцем. За одним договором вартість робіт склала 188,8 тис. грн, за іншим — 147,8 грн. ФОП Запорожець зареєстрований у 2018 році. За цей час через PROZORRO він уклав 41 договір на 1,5 млн грн.
Ризиків, пов’язаних з цими трьома підрядниками, ГО АМІ не виявила.
На що ще громада шукає гроші?
У січні 2024 року Благодійний Фонд «Сміливі» прозвітував, що в рамках ініціативи «Відновлення місцевих шкіл задля стійкості» Програми «U-LEAD з Європою» за фінансової підтримки Служби зовнішньополітичних інструментів Європейської комісії (FPI) він відновив школу у Новому Бикові. Водночас у відповіді на запит «Агенції міських ініціатив» Новобасанська громада запевнила, що станом на літо цього року школу повністю не відремонтовано.
На порталі DREAM опубліковано проєкт на ремонт цього об’єкту. Вказана вартість ремонту у розмірі 16,4 млн грн.
Серед запланованих робіт: прорізи, фасад, дах, пандус та навіс, заміна вікон, дверей, укоси віконні та дверні, стіни, цоколь, покрівля, водовідлив, сходи, навіс, підлога, електромонтажні роботи. Ці роботи могли бути виконані коштом держави, але їх було повернуто. Тож громада вимушена шукати гроші десь ще.
У наступному матеріалі ми детальніше розкажемо про донорів, які були долучені до різноманітних ремонтів та закупівлі обладнання у заклад.
Цей матеріал підготовлено в рамках проєкту «Моніторинг закупівель з відбудови та відновлення об’єктів соціальної інфраструктури по Чернігівській області», що реалізується в межах субгрантового компонента проєкту «Контроль витрат на відновлення», який реалізується за підтримки Європейського Союзу. Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю громадської організації «Агенція міських ініціатив» і жодним чином не відображає точку зору Європейського Союзу. Проєкт «Контроль витрат на відновлення» впроваджують Центр економічної стратегії, Інститут економічних досліджень та політичних консультацій та ГО «Технології прогресу».