Для моніторингової команди громадської організації “Агенція міських ініціатив”, яка перевіряє дотримання принципів безбар’єрності в процесі відновлення Чернігівщини, цей об’єкт був найцікавішим. Оскільки клієнтами закладу є люди з інвалідностями.
Коротко переказати історію закладу нереально. Бо Центр комплексної реабілітації дітей з інвалідністю “Відродження” створився у 1996 році, ставши першим таким закладом в Україні. Тривалий час його фінансували донори з різних країн. У 2001 році він став комунальною установою.
Керує закладом увесь цей час одна й та сама людина — лікар-педіатр Василь Пасічник. У 1992 році він разом зі своєю дружиною — дитячим лікарем-неврологом Наталією Зенченко — розробили Концепцію реабілітації дітей з інвалідністю.
За багато десятків років Центр здобув шалений досвід у створенні безбар’єрної інфраструктури. Без перебільшення, пандус в цій адаптивній установі (колишній садочок) був встановлений ще тоді, коли для держави це ще не було пріоритетним напрямком.
Заклад пережив багато турбулентних періодів. Зокрема, зміну законодавства щодо вимог до безбар’єрності. Так, наприклад, раніше була вимога робити дверні прорізи 80 сантиметрів і в приміщенні адаптували частину дверей під ці вимоги. А згодом нормативно-правова база потерпіла зміни. З 2018 року дотепер ширина дверей має бути вже 90 сантиметрів. Тож у центрі вимушені були шукати ресурси та перероблювати фактично нові двері.
Територія та приміщення Центру — не просто успішний, а найкращий приклад дотримання безбар’єрності, який бачила наша команда під час моніторингу.
Значних пошкоджень у результаті бойових дій приміщення не зазнало — осколки посікли сонячні панелі.
За роки від початку повномасштабного вторгнення і до сьогодні відбулася низка ремонтів. Зокрема, було розширено дверні прорізи у відділенні ранньої реабілітації, оновлено інженерні мережі (вентиляція, водопровід). Роботи фінансувалися з обласного бюджету Чернігівщини. На це було скеровано близько 300 тисяч гривень.
Понад 1,2 млн було спрямовано на капітальний ремонт (заміну) вертикальної підіймальної платформи для людей з інвалідністю.
75,5 тисяч гривень витратили на поточний аварійний ремонт найпростішого тимчасового укриття, понад 1,3 млн грн — на капітальний ремонт санвузлів спального корпусу.
Торік понад 160 тисяч пішло на аварійний ремонт санвузлів в блоках спального корпусу. Цьогоріч майже така сама сума — на поточний ремонт коридорів та санітарних кімнат.
Що ж побачила моніторингова команда громадської організації “Агенція міських ініціатив” в розрізі забезпечення інклюзії під час візиту в заклад?
На центральному вході є пандус, що дозволяє безпечно заїжджати/з’їжджати та маневрувати людині на кріслі колісному.
Встановлений сучасний підіймач з шириною дверей 118 см.
Є кілька ліфтів (ширина дверей 80 см). Кнопка виклику ліфта розташована на висоті 130 см.
“Усі проходи, майже всі двері та коридори відповідають нормативним параметрам (ширина від 84 до 210 см). У вбиральнях ширина стін, розміщення поручнів, сантехнічного обладнання (унітаз, умивальник, дзеркало) теж відповідають нормам доступності. У приміщенні є тактильні позначки (жовті маркування на сходах). Наявні інформаційні таблички шрифтом Брайля. Є підіймач у басейні для дітей з інвалідністю. На території обладнано майданчик, пологі з’їзди з бордюрів”, — розповідає експертка з моніторингу “Агенції міських ініціатив” Ірина Ворох.
Утім, на об’єкті немає дзвінка виклику допомоги на вхідних дверях. Його встановлення важливе, утім всі відвідувачі центру перебувають у супроводі батьків та спеціалістів Центру.
Деякі двері розташовані таким чином, що їх технічно неможливо розширити. Це пов’язано з тим, що приміщення колись будувалося для потреб садочка.
Отже, об’єкт переважно відповідає критеріям безбар’єрності та є інклюзивним для більшості груп маломобільного населення.
Цей матеріал підготовлено в рамках проєкту «Моніторинг відбудови та відновлення на місцях: об’єкти соціальної інфраструктури», що реалізується в межах субгрантового компонента проєкту «Контроль витрат на відновлення», який реалізується за підтримки Європейського Союзу. Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю громадської організації «Агенція міських ініціатив» і жодним чином не відображає точку зору Європейського Союзу. Проєкт «Контроль витрат на відновлення» впроваджують Центр економічної стратегії, Інститут економічних досліджень та політичних консультацій та ГО Технології Прогресу.