У межах ініціативи з моніторингу відбудови Чернігівщини «Агенція міських ініціатив» перевірила стан гімназії №32 у Чернігові. Головна увага була приділена безпеці, доступності та використанню коштів у межах поточних ремонтів.
Про відбудову закладу моніторинговій команді розказала директорка гімназії Людмила Тарасюк.
Модернізація навчального закладу в роки повномасштабної війни
Гімназія не зазнала пошкоджень унаслідок бойових дій. Проте, як і багато інших освітніх закладів у Чернігові, активно модернізується. Там у серпні 2024 року завершили облаштування укриття. Наразі триває капітальний ремонт покрівлі, оновлюються інженерні системи.
«Коштом громади м. Чернігова об’єкт профінансовано на понад 7,7 млн грн. Швейцарсько-український проєкт DECIDE профінансував роботи в укритті ще на понад 2,й млн грн», — розповідає експертка з моніторингу Ірина Ворох.
За її словами, ремонтні роботи включають: капітальний ремонт спортивної зали, облаштування безпечного освітнього простору в підвалі, ремонт водопостачання та каналізації, встановлення резервного живлення, модернізацію електромереж, столярні та теслярні роботи, ремонт вбиралень, ремонт покрівлі, заміну дверей тощо.
Залучення школярів до відбудови закладу
Чернігів у 2023 році став частиною Швейцарсько-українського проєкту DECIDE, одна з ініціатив якого — реалізація Шкільного громадського бюджету на дитячі мрії. Це коли діти пишуть проєкти на створення/облаштування чогось у школі й змагаються на конкурсній основі з іншими класами/школами.
У Чернігові це відбувається так: 1 млн гривень надали донори, 53 тисячі — кошти бюджету міста на умовах співфінансування. Користуючись можливістю, учні гімназії №32 написали проєкт на облаштування шкільного подвір’я ліцею. На конкурс було подано 27 заявок, перемогли команди навчальних закладів №32 та №35. Вони отримали сертифікати на реалізацію ініціативи, розділивши призовий фонд між собою.
«Чудово, що в Чернігові шкільний бюджет участі пілотно реалізовувався за підтримки донорів — це дало дітям реальний інструмент впливу на зміни у навчальних закладах, — підкреслює виконавча директорка “Агенції міських ініціатив”, експертка з залучення громадян Тетяна Романова. — Було б дуже цінно, якби така практика стала регулярною, адже вона формує у дітей відчуття відповідальності, залученості та розуміння, що їх голос має значення. Але на це потрібна політична воля і фінансування з місцевого бюджету, хоча б почати з невеликої суми».
Крок до безбар’єрності
Особливу увагу моніторингова команда Агенції приділила доступності гімназії для маломобільних груп населення.
За результатами моніторингу ми побачили:
✅Зручну для пересування територію подвір’я навчального закладу, покриття без вибоїн, є велопарковка;
✅Широкі двері та коридори, куди може потрапити людина на кріслі колісному.
✅ Електричний підіймач, що компенсує висотний перепад на вході до укриття. Там же є інклюзивна вбиральня та написи шрифтом Брайля (однак напис частково пошкоджений, що унеможливлює його прочитання).
⛔ Відсутні пандус на центральному вході, ліфт для доступу до верхніх поверхів, дзвінок для виклику персоналу на вході, інклюзивна вбиральня та тактильні позначення в основній частині будівлі. На центральному вході немає поручнів біля сходинок. На сходинках, що ведуть в укриття, поручень лише з одного боку.
Висновок
Важливим аспектом відбудови закладу є залучення учнів до змін — завдяки Шкільному громадському бюджету школярі реалізували власний проєкт з покращення шкільного подвір’я. Разом із тим, моніторинг показав, що доступність гімназії для маломобільних осіб забезпечена частково: є позитивні приклади інклюзивності, проте частина елементів доступності ще потребує впровадження.
Цей матеріал підготовлено в рамках проєкту «Моніторинг об’єктів соціальної інфраструктури в Чернігові», що реалізується в межах субгрантового компонента проєкту «Контроль витрат на відновлення», який реалізується за підтримки Європейського Союзу. Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю громадської організації «Агенція міських ініціатив» і жодним чином не відображає точку зору Європейського Союзу. Проєкт «Контроль витрат на відновлення» впроваджують Центр економічної стратегії / Centre for Economic Strategy, Інститут економічних досліджень та політичних консультацій ІЕД / IER та ГО Технології Прогресу.