У межах ініціативи з моніторингу відбудови Чернігова «Агенція міських ініціатив» перевірила стан гімназії №16. Головна увага була приділена безпеці, доступності та використанню коштів у межах поточних ремонтів.
Про відбудову закладу моніторинговій команді розказала директорка гімназії Наталія Докіна.
Навчальний заклад двічі постраждав унаслідок повномасштабного вторгнення Росії: у березні 2022 року та у квітні 2024 року. Пошкодження були серйозними — майже всі двері та вікна було вибито, посічено покрівлю, зруйновано кут будівлі, постраждала стеля. Це спричинило потрапляння опадів у приміщення.
Відновлення навчального закладу відбувається коштом бюджету громади Чернігова та міжнародних донорів. Станом на кінець липня 2025 року, з бюджету громади Чернігова на гімназію було витрачено понад 7,4 млн грн.
Зокрема, йдеться про: капітальний ремонт покрівлі, облаштування укосів, заміну дверей, ремонти електромереж з підключенням обладнання в харчоблоці, облаштування водовідведення, забезпечення резервного живлення, поточний ремонт кабінету «Клас безпеки» тощо.
Хто допомагає з донорів?
За інформацією начальника управління освіти Чернігівської міської ради Василя Білогури, закладу допомогали численні міжнародні донори:
- Норвезька рада у справах біженців (NRC) — відновлення санвузла.
- UNICEF Ukraine — заміна дверей.
- Acted Ukraine — обладнання для харчоблока, ресурсна кімната.
- Finn Church Aid — ремонт у спортзалі, бібліотеці, коридорі, заміна дверей.
- Фонд «Партнерство за сильну Україну» — заміна вікон, обладнання для класу безпеки.
Чи відповідає об’єкт вимогам безбар’єрності?
За словами експертки з моніторингу «Агенції міських ініціатив» Ірини Ворох, принципи безбар’єрності тут дотримані частково.
«Основна доступність всередині приміщень забезпечена, але критичні елементи зовнішньої доступності та навігації для людей з інвалідністю — відсутні. Об’єкт потребує модернізації для відповідності державним нормам», — каже вона.
За результатами моніторингу команда моніторингу «Агенція міських ініціатив» побачила:
✅ Поруч з навчальним закладом є занижені та завищені пішохідні переходи.
✅ На територію навчального закладу представник маломобільної групи населення може потрапити безперешкодно — ширина хвіртки дозволяє вільно пройти на кріслі колісному.
✅ Центральний вхід візуально виділений на тлі будівлі. Ширина вхідних дверей відповідає нормам: двері з вулиці у приміщення завширшки 115 см, двері з тамбура — 170 см. Достатньо місця для вільного пересування коридорами. Двері легко відкриваються, дверна ручка зручна для обхвату долонею. Двері обладнані без порогів. Навіс покриває всю зону ґанку.
✅ Наявні контрастні попереджувальні смуги на сходинках.
✅ Є ресурсна кімната, що сприяє інклюзивному навчанню.
✅ Є велопарковка, але без навісу.
⛔ Разом із тим на центральному вході та взагалі на території закладу немає пандусів (є розрахунки для встановлення такої конструкції, але немає фінансування). Не встановлені дзвінки для виклику допомоги та поручні з обох боків сходинок. Щоб зайти у приміщення, треба подолати низку сходинок. Відсутні ліфт або електричний сходовий підйомник. На території закладу немає тактильної плитки (частково є на вул. Шевченко, з якої до школи потрапляють люди) та написів шрифтом Брайля. Немає безбар’єрної вбиральні.
В укриття ведуть дві сходові клітини. Якщо одна має поручень і справа, і зліва, то інша — лише з одного боку.
Пришкільна територія має вибоїни.
Немає паркомісць для людей з інвалідністю, тактильної мапи території, тактильної інформаційної таблички про заклад, покажчиків напрямку руху.
Чи відповідає об’єкт вимогам енергоефективності?
«Гімназія №16 має базові енергоефективні елементи, такі як LED-освітлення і сучасні вікна, але не відповідає повністю сучасним критеріям енергоефективності. Об’єкт потребує подальшої модернізації», — підкреслює експертка з моніторингу Ірина Ворох.
Зокрема, у приміщенні:
✅100% освітлення — LED-лампи (енергоощадні).
✅ Всі вікна трикамерні енергоефективні.
✅ Укриття обладнане сучасною системою вентиляції.
✅ Наявні генератори.
✅ Триває ремонт даху.
⛔Водночас у закладі немає сонячних панелей, інверторів, акумуляторів, теплового насоса, система опалення без можливості індивідуального регулювання, а батареї замінені лише частково.
Отже, проєкт відбудови гімназії №16 потребує суттєвого доопрацювання в напрямках безбар’єрності та енергоефективності, які мають бути враховані під час подальшого фінансування та реалізації наступних етапів відновлення.
Цей матеріал підготовлено в рамках проєкту «Моніторинг об’єктів соціальної інфраструктури в Чернігові», що реалізується в межах субгрантового компонента проєкту «Контроль витрат на відновлення», який реалізується за підтримки Європейського Союзу. Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю громадської організації «Агенція міських ініціатив» і жодним чином не відображає точку зору Європейського Союзу. Проєкт «Контроль витрат на відновлення» впроваджують Центр економічної стратегії, Інститут економічних досліджень та політичних консультацій та ГО Технології Прогресу.