Під час активної фази війни на Чернігівщині у лютому-березні 2022 року приміщення комунального закладу «Чернігівський ліцей» Чернігівської обласної ради зазнало численних ушкоджень.
В їдальні, навчальному та спальному корпусах постраждали вікна, двері, тепломережі, покрівля, стіни, ворота тощо.
Моніторингова команда «Агенції міських ініціатив» взялася за аналіз відбудови цього приміщення, аби перевірити наявність потенційних ризиків відбудови. З 11 об’єктів, які потрапили в поле зору моніторингу, виконавці робіт на цьому об’єкті мають чи не найбільше потенційних ризиків.
Виготовлення проєктно-кошторисної документації
Договір на виготовлення проєктно-кошторисної документації (далі — ПКД) у серпні 2023 року уклали «Чернігівський ліцей» та ФОП Фень Сергій Іванович. Вартість робіт склала 427 тис. грн. Виконати документацію мали до кінця жовтня, але дедлайни змістили на кілька тижнів вперед. На загальній вартості це не відобразилося.
ФОП Фень зареєструвався 5 років тому. За цей час через електронну систему закупівель PROZORRO він уклав 201 договір на загальну суму 8,2 млн грн. «Агенція міських ініціатив» не виявила ризиків, пов’язаних з цим постачальником послуг.
Ліцей замовчує інформацію щодо відбудови
У відповіді на запит «Агенції міських ініціатив» щодо отримання публічної інформації про процес відбудови керівництво «Чернігівського ліцею» не надало жодних із запитуваних документів. Йдеться про акти виконаних робіт, локальний та зведений кошториси, підсумкову відомість ресурсів та фото виконаних робіт.
Установа мотивувала це тим, що вона не є розпорядниками коштів. Так, тендер на виконання капітального ремонту проводило Управління капітального будівництва. Але ж з вересня 2022 року ліцей уклав ще дев’ять договорів підряду на виконання різноманітних ремонтних робіт.
Цю інформацію моніторингова команда ГО АМІ знайшла на сайті PROZORRO. Упродовж 2022-2024 років ліцей замовляв ремонти, що оплачувалися коштом обласного бюджету. Їх загальна вартість складає 1,4 млн грн.
У всіх роботах підрядником є ТОВ «Укрбудтехнагляд-Чернігів». Товариство має досвід 13 років, воно уклало 241 договір на PROZORRO на загальну суму 14,9 млн грн. Ризиків, пов’язаних з цим підрядником, не виявлені.
За словами експертки з моніторингу «Агенції міських ініціатив» Анастасії Моцак, коли сума поточного ремонту перевищує 200 тис. грн, мають проводитися відкриті торги через систему PROZORRO. Однак ліцей, навпаки, укладав з підрядниками прямі договори, розділивши один вид робіт на різні угоди. Інформація про ці договори опублікована на PROZORRO.
«Наразі невідомо згідно з якою нормою закону договори укладено без використання PROZORRO. Можливо, ліцей посилався на постанову Кабміну, у якій перелічені випадки, коли замовник може укладати договори без використання цієї електронної системи. Але таке рішення має супроводжуватися опублікованим обґрунтуванням. Якщо у замовника виникла додаткова потреба, яку він не міг передбачити, він має право укладати договори по одному виду ремонтів необмежену кількість разів. Головне, щоб кожен такий договір не перевищував 200 тис. грн», — додає Анастасія.
Послуги з поточного ремонту ігрової кімнати спального корпусу Чернігівського ліцею на суму майже 52 тис. грн надав ФОП Купрієнко Олексій Анатолійович, який уклав договір з Чернігівським ліцеєм. Цікаво, що у документах вказане якесь «інше» джерело доходу. Оскільки договір не завантажений на сайт PROZORRO, походження грошей невідоме.
Замовник має право не публікувати договір, якщо його вартість менша за 100 тис грн. Водночас замовник вносить інформацію про таку закупівлю до річного плану та оприлюднює звіт про наявність такого договіру на сайті PROZORRO.
ФОП Купрієнко має 4 роки досвіду, уклав 27 договір на PROZORRO на суму 2,4 млн грн. Ризиків, пов’язаних з підрядником, моніторингова команда не виявила.
УКБ принципу прозорості публічних документів дотримується частково
Реалізація проєкту щодо зовнішніх стін приміщень навчального та спального корпусів з утепленням та облаштуванням зовнішніх укосів та системи водостоку комунального закладу Чернігівський ліцей Чернігівської обласної ради передбачає:
- ліквідацію пошкоджень зовнішніх стін будівель закладу;
- утеплення зовнішніх стін мінеральною ватою з послідуючим штукатуренням та поліпшеним фарбуванням;
- облаштування зовнішніх укосів та відливів, облаштування системи водостоку (з елементами електропідігріву);
- облаштування відмостки по зовнішньому периметру будівель закладу;
- облаштування ґанку головного входу закладу;
- заміну вхідної групи дверей.
Що з цього виконано? Інформації майже немає. Управління капітального будівництва Чернігівської ОДА, яке уклало договір на виконання капітального ремонту ліцею, надало АМІ документи частково.
Договір на виконання капітального ремонту УКБ та ТОВ «КРАТОС ПЛЮС» уклали у грудні 2023 року. Вартість робіт склала 17 млн грн. Управління капітального будівництва надало «Агенції міських ініціатив» лише один акт виконаних робіт від квітня 2024 року, згідно з яким були проведені демонтажні роботи вікон та дверей, електротехнічні роботи, а в навчальному корпусі частково проклали кабель.
Тобто з початку виконання робіт (лютий 2024 року) до моменту відповіді на запит (липень 2024 року) пройшло п’ять місяців, а замовник мав лише один акт виконаних робіт за квітень. Або він мав більше актів, але з тих чи інших причин чиновники не готові публічно показувати документи.
Тендерна документація складена не відповідно до вимог закону!?
Цікава ситуація склалася з термінами виконання робіт. Спочатку ремонтні роботи мали бути виконані до кінця травня 2024 року. Потім сторони уклали додаткову угоду, в якій продовжили термін виконання робіт майже на рік — до березня 2025 року. А потім в середині липня знову посунули дедлайни. Цього разу на листопад 2024 року.
«На електронній платформі закупівель PROZORRO зазначено, що причина у затримці фінансування витрат замовника. Коли ж гроші з’явились, замовник скоротив термін виконання робіт. Таким чином підприємство страхувало себе від ризиків, які могли статися у разі зриву термінів виконання договору», — пояснює експертка з моніторингу «Агенції міських ініціатив» Анастасія Моцак.
Ймовірні неточності у процесі цієї закупівлі виявила Державна аудиторська служба України. Перевірка тривала у грудні 2023 – січні 2024 років. Висновок аудиторів: тендерна документація складена не відповідно до вимог закону.
Аудитори посилаються на те, що у разі виявлення невідповідності в інформації, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції, замовник (в цьому випадку Управління капітального будівництва) має за два дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій повідомити про вимогу їх усунення. Управління капітального будівництва опублікувало таку вимогу із запізненням на чотири дні.
За таке порушення уповноважена особа УКБ мала б сплатити штраф у розмірі 1,7 тис. грн. Але Управління капітального будівництва подало позов до Чернігівського окружного адміністративного суду щодо визнання протиправним та скасування висновку моніторингу закупівлі. Остаточного рішення наразі немає.
Що відомо про «КРАТОС ПЛЮС»?
«КРАТОС ПЛЮС» має 5 років досвіду. За цей час через PROZORRO укладено 14 договір на загальну суму 143,2 млн грн.
У підприємства кілька разів змінювалися ключові особи: Рибалко Любов Михайлівна, Дерев’янко Юрій Михайлович, Гіріч Ярорслав Дмитрович, Плеканчук Роман Михайлович, Сендецький Вадим Іванович, Шульга Олександр Володимирович.
«КРАТОС ПЛЮС» згадується у матеріалах кримінального провадження №42021000000001604, порушеному у серпні 2021 року за ознаками ч. 5 ст. 191 КК України. Йдеться про привласнення, розтрату майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем, вчинені в особливо великих розмірах або організованою групою.
За інформацією правоохоронців, у цій справі ймовірно замішані службові особи Управління капітального будівництва Чернігівської міської ради.
Правоохоронні органи знайшли ймовірні ознаки змови службових осіб КП «Зеленбуд», ТзОВ «Сіверспецбуд», ТзОВ «Нормаль-Україна», ТзОВ «Сучасна ремонтно-будівельна компанія», ТзОВ «Еко Комфорт Групп», ТзОВ «УТБ-Інжиніринг», ПП «Буд-Арвест», ТзОВ «Фірма «МЖК-Сервіс» з метою розтрати коштів місцевого бюджету в особливо великих розмірах. Розгляд справи триває.
«Цікаво, що під час обшуків в приміщенні «Еко Комфорт Групп» правоохоронці виявили там печатку фірми «КРАТОС ПЛЮС». Хоча офіційно засновником, керівником та бухгалтером підприємств«КРАТОС ПЛЮС»та«ЕКО КОМФОРТ ГРУПП»є одна людина — Сендецький Вадим Іванович, але в офісі знайшли печатки 35 різних об’єктів, що говорить про ймовірну наявність корупційних ризиків», — пояснює експертка з моніторингу Анастасія Моцак.
Згідно з інформацією правоохоронців, вилучені печатки та штамп суб`єктів господарської діяльності можуть мати ознаки створення штучних витрат службовими особами ТзОВ «Еко Комфорт Групп» у частині обсягів виконаних робіт та використаних матеріалів по об`єктах капітального ремонту для збільшення податкового навантаження та подальшого зняття бюджетних коштів готівкою з метою їх привласнення.
13 підприємств належать Ярославу Гірічу, 7 — Вадиму Сендецькому, 6 — Юрію Дерев’янко, 5 — Роману Плеканчуку, 5 – Олександру Пєтухову. З них Гіріч, Сендецький, Дерев’янко та Плеканчук офіційно мали/мають відношення до фірми «КРАТОС ПЛЮС», а Пєтухов — має відношення до майже однойменного ТОВ «ТОРГОВИЙ ДІМ «КРАТОС ПЛЮС»).
Часто вище зазначені особи разом керують підприємствами, напрямки яких доволі різноманітні: від гуртової торгівлі до будівництва. Детальніше щодо засновників/керівників/бенефіціарів читайте тут.
«Особи, які колись були засновниками/керівниками/бенефіціарами «КРАТОС ПЛЮС», переважно є й управлінцями решти підприємств. Це говорить про наявність ймовірнх ризиків співпраці з підрядником, який виконує ремонт для Чернігівського ліцею. Сподіваємось, що це не вплине на якість та терміни виконання необхідних робіт», — резюмувала експертка з моніторингу Анастасія Моцак.
Нагадаємо, що до переліку об’єктів моніторингу потрапили Чернігівський центр соціально-психологічної реабілітації дітей, хірургічний корпус Чернігівської обласної лікарні, Чернігівський ліцей з посиленою військово-фізичною підготовкою та Чернігівський ліцей. А також дитячий садок «Лісова казка» у селищі Гончарівське, школи у селах Ягідне, Новий Биків, Дорогинка, ліцеї у Носівці, Десні та Талалаївці.
Цей матеріал підготовлено в рамках проєкту «Моніторинг закупівель з відбудови та відновлення об’єктів соціальної інфраструктури по Чернігівській області», що реалізується в межах субгрантового компонента проєкту «Контроль витрат на відновлення», який реалізується за підтримки Європейського Союзу. Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю громадської організації «Агенція міських ініціатив» і жодним чином не відображає точку зору Європейського Союзу. Проєкт «Контроль витрат на відновлення» впроваджують Центр економічної стратегії, Інститут економічних досліджень та політичних консультацій та ГО «Технології прогресу».
Фото: Управління капітального будівництва