Громадська організація «Агенція міських ініціатив» перевірила, як Чернігівська міська рада працювала над розробкою Плану* відновлення та розвитку міської територіальної громади. Команду нашої громадської організації цікавив факт існування такого документа, а також чи було включено до процесу його створення публічне обговорення.
Плани відновлення та розвитку можуть розробити та затвердити громади, які віднесені до території відновлення. Алгоритм дій міститься у Постанові Кабміну №731 «Про затвердження порядків з питань відновлення та розвитку регіонів і територіальних громад».
Територіальні громади мають мати хоча б один з цих критеріїв:
-
- на території громади відбувались бойові дії;
- громада була тимчасово окупована;
- є руйнування критичної та соціальної інфраструктури;
- є руйнування об’єктів житлового фонду;
- територія громади характеризується значним перевищенням населення до інших регіонів та різким погіршенням соціально-економічного розвитку.
Для Чернігова План відновлення та розвитку розробила громадська організація «Агенція відновлення та розвитку» (не плутати з ГО «Агенція міських ініціатив», яка наразі моніторить цей процес). Робота відбувалась за фінансової підтримки Антикорупційної ініціативи ЄС.
Детальніше ви можете дізнатися у файлі нижче.
Розробляючи стратегічні документи, громади створюють робочі групи, до яких мають входити представники органів місцевого самоврядування та громадськість.
Так, до складу робочої групи з розробки Плану відновлення та розвитку Чернігова увійшли 27 осіб. З них 21 особа обіймає різноманітні посади у структурних підрозділах Чернігівської міської ради, 4 особи є представниками організації-розробниці документа — «Агенції відновлення та розвитку».
І лише дві особи представляли громадськість. Це — голова громадської організації «Молодіжне об’єднання «СН.Юнацька вулиця» Ярослав Гайовий та керівниця громадської організації «Міський молодіжний центр «Жменя» Регіна Гусак.
Справедливим буде відмітити, що Ярослав Гайовий обіймає посаду спеціаліста відділу туризму Управління культури та туризму Чернігівської міської ради, а Регіна Гусак — є депутаткою міськради.
Тобто на момент розробки стратегічного документа вони мали ролі як представників громадськості, так і були гравцями команди міського голови. Таким чином може знизитися якість обговорення стратегічного документа, адже над ним працює фактично одна команда.
Шанс покращити ситуацію з залученням громадськості можна було під час презентації та обговорення проєкту Плану відновлення та розвитку Чернігівської міської територіальної громади у форматі Zoom-конференції.
Теоретично долучитися до обговорення міг будь-хто. Але оголошення на сайті Чернігівської міської ради було розміщене за три дні до самого обговорення. Це значно знижує потенційну кількість присутніх. Оскільки для залучення людей на такі заходи існує загальна рекомендація поширювати анонс мінімум за 5 днів.
Розробка Плану відновлення та розвитку є важливим процесом для кожної громади. Це, по суті, план життєдіяльності та розвитку громади на майбутні роки в умовах воєнного стану. Це — дорожня карта, бачення розвитку міста на декілька років вперед. Вкрай важливим в цьому процесі є участь самих жителів громади в розробці цього документу. Адже він, як і будь-який інший стратегічний документ, має відображати та враховувати потреби жителів громади. Інакше цей документ можна вважати «мертвим», а всі ці дії — зроблені «для галочки».
«У Чернігові залучення громадськості було мінімальним. Ніде не було оголошення про можливість долучитись до робочої групи та попрацювати над документом. За час розробки Плану відновлення пройшло єдине засідання в онлайн-режимі, де відбулась вже презентація розробленого документа. Чи проходили засідання робочої групи, невідомо, адже протоколів у відкритому доступі ми також не знайшли», — розповідає виконавча директорка громадської організації «Агенція міських ініціатив», експертка з залучення громадян Тетяна Романова.
Окрім Плану відновлення та розвитку Чернігова громада мала б розробити Програму* комплексного відновлення. Утім, станом на кінець липня 2024 року Чернігівська міська рада не ухвалила рішення щодо розробки Програми. Цей документ має містити стратегічні цілі та методи їх досягнення. Зокрема, там мають бути вказані пропозиції щодо джерел фінансування відновлення території громади Чернігова.
ЧИТАТИ ТАКОЖ: Чи є гроші на відбудову Чернігівщини?
*Для довідки:
В чому різниця цих стратегічних документів?
Програма комплексного відновлення — це стратегічний документ, у якому громада викладає свої плани відбудови на середньострокову перспективу. Програми напрацьовуються на період до 2027 року.
План відновлення — це візійний документ, що повинен окреслити основні засадничі принципи відбудови. Тобто проєкти, які громада планує реалізувати.
Логічніше спочатку розробити Програму, а вже потім План. Насамперед ці документи мають розробити «території відновлення», тобто найбільш постраждалі регіони та громади.
Цей матеріал підготовлено в рамках проєкту «Моніторинг закупівель з відбудови та відновлення об’єктів соціальної інфраструктури по Чернігівській області», що реалізується в межах субгрантового компонента проєкту «Контроль витрат на відновлення», який реалізується за підтримки Європейського Союзу. Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю громадської організації «Агенція міських ініціатив» і жодним чином не відображає точку зору Європейського Союзу. Проєкт «Контроль витрат на відновлення» впроваджують Центр економічної стратегії, Інститут економічних досліджень та політичних консультацій та ГО «Технології прогресу».