Під час активної фази бойових дій у березні 2022 року приміщення Чернігівського центру соціально-психологічної реабілітації дітей служби у справах дітей Чернігівської ОДА зазнало руйнувань у результаті артилерійських обстрілів. Було пошкоджено вікна, двері, фасад, фронтони.
Громадська організація «Агенція міських ініціатив» промоніторила процес відбудови цього об’єкту та виявила чимало ризиків, які заважають та/або можуть завадити його швидкому відновленню.
Замовчування інформації про виготовлення проєктно-кошторисної документації
Інформації щодо відбудови цього об’єкту в публічному доступі недостатньо. Інформацію ми збирали по крихтах, починаючи від початку процесу замовлення чиновниками виготовлення проєктно-кошторисної документації (далі — ПКД) для виконання ремонту в приміщенні Чернігівського центру соціально-психологічної реабілітації дітей (далі — Центр).
У відповідях на публічні запити від ГО «Агенція міських ініціатив» чиновники теж відповідають частково.
У публічному доступі немає інформації про те, що Управління капітального будівництва Чернігівської облдержадміністрації (далі — УКБ) чи якась інша установа замовили виготовлення ПКД для Центру. Хоча, Управління капітального будівництва відповідальне за відбудову цього об’єкту.
Інформація про виконавця ПКД є лише у зведеному кошторисі на замовлення капітального ремонту внутрішньої системи електропостачання та приміщень Центру, що опубліковано на сайті Цифрової екосистеми для підзвітного управління відновленням DREAM. Утім, там немає інформації про строки виконання робіт та їх вартість.
Виявилося, що виконавець проєктно-кошторисної документації ФОП Солошенко Руслан. Він має досвід роботи майже 7 років. Через систему електронних закупівель PROZORRO уклав 523 договори на загальну суму 29,1 млн грн.
Цей підрядник вже попадав у поле зору «Агенції міських ініціатив». ФОП Солошенко виконував ПКД для дитячого садка у Гончарівському та школи у Дорогинці Ічнянської громади. ГО АМІ не виявила ризиків, пов’язаних з цим постачальником, але ми стурбовані відсутністю договору між сторонами у системі PROZORRO.
Недостатня прозорість та публічність з частковим ремонтом Центру
На платформі DREAM опубліковано інформацію про те, що заміну вікон, зовнішніх дверей, ремонт покрівлі, облаштованню укриття на загальну суму 3 млн грн виконано коштом Резервного фонду державного бюджету.
На запит «Агенції міських ініціатив» надати акти виконаних робіт, зведені та локальні кошториси та підсумкові відомості ресурсів ані Управління капітального будівництва, ані Центр цього не зробили. Вони навіть не повідомили про те, що ці роботи були виконані. Навіть на сайті електронної системи закупівель PROZORRO відсутні такі документи.
Управління капітального будівництва уникає співпраці з переможцем торгів
Тендер на виконання капітального ремонту внутрішньої системи електропостачання та приміщень Центру на початку вересня 2023 року оголосило Управління капітального будівництва Чернігівської обласної державної адміністрації. Переможцем у ньому УКБ визнало ТОВ «СС-БІЛДКОМПАНІ, хоча інший учасник торгів — ТОВ «БУДВЕНДОР» — запропонував нижчу ціну. Вийшло 33,5 млн проти 30,9 млн грн.
БУДВЕНДОР подав скаргу на Управління капітального будівництва до Антимонопольного комітету України. Товариство відстоювало своє право на перемогу за критерієм найнижчої ціни.
Управління капітального будівництва пояснило, що не обрало «БУДВЕНДОР» переможцем через те, що товариство начебто не повною мірою підтвердило свою цінову пропозицію моніторингом комерційних пропозицій інших установ. На що ТОВ «БУДВЕНДОР» зазначило, що УКБ не вказало чіткого переліку матеріалів, ціни яких треба було порівняти з конкурентами. Зрештою Антимонопольний комітет України зобов’язав Управління капітального будівництва визнати переможцем «БУДВЕНДОР».
Але Управління капітального будівництва вдруге відхилило пропозицію, посилаючись на неправильний розрахунок вартості експлуатації обладнання, що, на їх думку, могло збільшити загальну вартість робіт.
«БУДВЕНДОР» знову поскаржився на дії Управління капітального будівництва. Антимонопольний комітет України не побачив у матеріалах УКБ достатнього підтвердження порушення та вдруге зобов’язав визнати переможцем «БУДВЕНДОР».
Що у результаті? Було змінено підрядну організацію, що мала виконати ремонт у Центрі. Переможцем стало ТОВ «БУДВЕНДОР». А також втрачено час, упродовж якого теоретично вже могли виконуватися роботи.
«Учасник торгів має право на усунення неточностей в документації. Але під час відхилення комерційної пропозиції товариства «БУДВЕНДОР» Управління капітального будівництва вказало неповний перелік того, що саме потрібно усунути. Коли Антимонопольний комітет зобов’язав УКБ визнати «БУДВЕНДОР» переможцем, то УКБ відхилило це і зазначило у протоколі помилку в тендерній пропозиції, про яку не йшла мова раніше. Не помітив цієї ситуації й Антимонопольний комітет України. Зі сторони ця ситуація виглядає неначе УКБ шукало привід, щоб відмовити у перемозі «БУДВЕНДОР». До того ж якби цей підрядник одразу був визнаний переможцем, роботи на об’єкті почалися на два місяці раніше», — пояснює експертка з моніторингу «Агенції міських ініціатив» Анастасія Моцак.
Що відомо про ТОВ БУДВЕНДОР?
«БУДВЕНДОР» існує 7 років. За цей час через PROZORRO товариство уклало 31 договір на суму 261,6 млн грн.
У листопаді 2023 року Служба відновлення та розвитку інфраструктури в Чернігівській області та ТОВ «БУДВЕНДОР» уклали договір на виконання капітального ремонту будівлі дитячого садку «Лісова казка» у Гончарівському. Роботи мають бути виконані до кінця 2024 року. Але Служба відновлення та розвитку інфраструктури посилила контроль за виконанням робіт, які виконує «БУДВЕНДОР» через повільний темп виконання робіт.
Це товариство також згадується у матеріалах кримінального провадження за фактом привласнення, розтрати майна або заволодінням ним шляхом зловживання службовим становищем, що вчинені повторно або за попередньою змовою групою осіб. Детальніше можете прочитати у нашому аналітичному матеріалі про відбудову садочка в Гончарівському.
Зауважимо, що будь-яке підприємство, незалежно від розміру, профілю діяльності та форми власності, може відкрито та на законних підставах подавати свою цінову пропозицію в державних тендерах онлайн через публічну торговельну платформу PROZORRO та вигравати у них. Якщо юридична особа фігурує у кримінальному провадженні, це не є підставою для заборони брати участь у тендерних процедурах. Попри це сам факт наявності підприємств у матеріалах кримінальних проваджень може говорити про ймовірні ризики процесу відбудови/будівництва.
Держаудит та УКБ сперечаються, чи були порушення у тендерній документації
Державна аудиторська служба в України у ході моніторингу цієї закупівлі виявила ймовірне порушення — УКБ не завантажило в Prozorro інформацію про те, що «БУДВЕНДОР» є переможцем у тендері. Зазвичай за таке порушення відповідальна особа має сплачувати штраф у розмірі 1,7 тис. грн. Водночас у висновку про результати моніторингу закупівлі Держаудит не вказав, які саме порушення потрібно усунути.
Управління капітального будівництва Чернігівської обласної державної адміністрації подало позов на дії Державної аудиторської служби до Чернігівського окружного адміністративного суду. УКБ вимагало скасувати висновок аудиторів. Чернігівський окружний адміністративний суд задовольнив позов в повному обсязі. На що у серпні 2024 Держаудитслужба подала апеляцію.
Управління капітального будівництва подало в суд на підрядника
Договір на виконання капітального ремонту внутрішньої системи електропостачання та приміщень Центру уклали Управління капітального будівництва Чернігівської обласної державної адміністрації та ТОВ «БУДВЕНДОР» на початку листопада 2023 року. Згідно з умовами договору, роботи мали бути виконані до кінця 2023 року. Тобто фактично капітальний ремонт мав виконатися за два місяці.
«За цей час ТОВ «БУДВЕНДОР» встиг виконати орієнтовно 5% робіт на загальну суму 1,8 млн грн з очікуваних 30 млн грн. Зазвичай, коли договори підписуються впритул до кінця бюджетного року, сторони укладають додаткову угоду з новими дедлайнами. За словами постачальника, він просив продовжити дедлайн, але УКБ не погодилося. Можемо припустити, що УКБ не схотіло підписувати додаткову угоду з підрядником, якого вони з самого початку не хотіли визнавати переможцем. Ймовірно, робота у них йшла зі скрипом», — пояснює Анастасія Моцак.
У лютому 2024 року Управління капітального будівництва Чернігівської ОДА подало позов на «БУДВЕНДОР» про стягнення понад 3 млн грн штрафу за невиконання термінів угоди. У червні Господарський суд Чернігівської області частково задовольнив позов, вирішивши стягнути з відповідача на користь Управління капітального будівництва 309 тис. грн. Апеляцію у цій справі розглядатиме суд наприкінці вересня 2024 року.
Більше про це та інші судові справи цього постачальника послуг читайте у нашому аналітичному матеріалі «Влада Чернігівщини судиться з підрядником, що відновлює садок у Гончарівському».
Нагадаємо, що до переліку об’єктів моніторингу потрапили Чернігівський ліцей з посиленою військово-фізичною підготовкою, Чернігівський центр соціально-психологічної реабілітації дітей, хірургічний корпус Чернігівської обласної лікарні та Чернігівський ліцей. А також дитячий садок «Лісова казка» у селищі Гончарівське, школи у селах Ягідне, Новий Биків, Дорогинка, ліцеї у Носівці, Десні та Талалаївці.
Цей матеріал підготовлено в рамках проєкту «Моніторинг закупівель з відбудови та відновлення об’єктів соціальної інфраструктури по Чернігівській області», що реалізується в межах субгрантового компонента проєкту «Контроль витрат на відновлення», який реалізується за підтримки Європейського Союзу. Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю громадської організації «Агенція міських ініціатив» і жодним чином не відображає точку зору Європейського Союзу. Проєкт «Контроль витрат на відновлення» впроваджують Центр економічної стратегії, Інститут економічних досліджень та політичних консультацій та ГО «Технології прогресу».