Гімназія №29 після відбудови: світле приміщення з новими викликами

Опубліковано: 01.10.2025 Позначки: , , ,

У межах ініціативи з моніторингу відбудови Чернігова команда «Агенції міських ініціатив» перевірила стан гімназії №29. Особлива увага була зосереджена на трьох аспектах: безпека, доступність та використання коштів у межах ремонтних робіт.


Про відбудову закладу моніторинговій команді розказала директорка гімназії Галина Совєтова.

Навесні 2022 року гімназія зазнала серйозних руйнувань через російські обстріли. Один зі снарядів пробив дах будівлі, інший вибухнув поряд, завдавши значних ушкоджень приміщенням.

Відновлення гімназії стало одним великих міських проєктів відбудови у сфері освіти. Роботи стартували в липні 2022 року й завершилися у 2023 році.

Під час моніторингу наша команда побачила світлу школу з нетиповою для Чернігова архітектурою будівництва, з широкими світлими коридорами та стриманою кольоровою гамою.

«Відбудували заклад коштами бюджету Чернігова та благодійної допомоги. Загальна вартість робіт, що пройшла через електронну систему закупівель Prozorro, перевищила 28,5 млн грн. Тобто це гроші громади Чернігова. Суми, які витратили на цей об’єкт благодійники, достеменно не відомі», — зауважує експертка з моніторингу «Агенції міських ініціатив» Ірини Ворох.

Зокрема, виконано капітальний ремонт приміщень будівлі. Було замінено вікна, улаштовано укоси, відремонтовано покрівлю та перекриття, навчальні приміщення, утеплено частину фасаду, виконані покрівельні роботи та інші спеціалізовані будівельні роботи. Улаштовано водовідведення, водопровідні та санітарно-технічні роботи в харчоблоці, облаштовано систему «Безпечна школа». Укриття закладу забезпечено резервним джерелом живлення.

Підтримка міжнародних партнерів:

  • Ресторатори з Ліону (Франція): обладнання для харчоблока.
  • Благодійний фонд «Схід SOS»: меблі та техніка для укриття.

Безбар’єрність: частковий прогрес

За словами експертки з моніторингу «Агенції міських ініціатив» Ірини Ворох, принципи безбар’єрності тут дотримані частково.

«Є певні позитивні рішення (наявність інклюзивного туалету, таблички зі шрифтом Брайля на вбиральні, пандус), але ключові елементи доступності — ліфт, належний пандус, доступний доступ до укриття маломобільним людям та/або людям на кріслах колісних, зручна універсальна кабіна та деякі інші елементи — відсутні», — каже вона.

Вхід на територію навчального закладу обладнано без порогів, прохід для людини на кріслі колісному можливий. Від хвіртки до приміщення територія мощена новою бруківкою.

На території є велопарковка та місця для відпочинку в затінку. Однак не визначені паркомісця для людей з інвалідністю.

Вхідна група на центральному вході до гімназії обладнана навісом та зручними ручками-скобами. Поріжок на вході в заклад  складає 4 см, що може бути бар’єром для пересування маломобільних груп населення. Є невеликий пандус, але без поручнів. Дзвінка виклику допомоги немає. Вхідна група не обладнана тактильною табличкою з написом шрифтом Брайля. Вхідні та міжкімнатні двері у класні кімнати достатньо широкі. 

У закладі широкі світлі коридори без порогів, місцями підлога занижена.

Інклюзивний туалет частково відповідає вимогам: умивальник на достатній висоті, але під ним бракує вільного простору. Змішувач важільного типу, що полегшує використання однією рукою. Дзеркало розташоване на оптимальній висоті, але воно не регулюється. Біля унітаза обладнані поручні, але вони не регулюються. Є таблички з написами шрифтом Брайля на дверях до вбиральні, але розташовані таблички над дверима. Це ускладнює можливість їх прочитання.

Сходи на другий поверх обладнані поручнями з обох боків (висота 72 см). Ліфтів та/або підіймачів немає.

Укриття має два входи/виходи, але людям з інвалідністю та маломобільним групам населення потрапити туди важко через відсутність пандусів, підіймачів, ліфтів. Ця проблема спостерігається у більшості навчальних закладів, адже під час їх будівництва створення доступного підвалу не планувалося. 

У закладі немає тактильної навігації. Мнемосхема розташована не на вулиці, а всередині приміщення. Вона має бути теж тактильною.

Енергоефективність: сильні сторони та прогалини

У гімназії замінені всі радіатори та встановлені трикамерні вікна. Частково відремонтований дах.

Встановлено:

  • 36 сонячних панелей потужністю 20 кВт,
  • 5 генераторів (два дизельні на 9,4 та 20 кВт і три бензинові по 5 кВт),
  • систему вентиляції в укритті.

Водночас у школі бракує утеплення фасаду, індивідуального теплового пункту, теплової помпи та більш потужної системи вентиляції в укритті.

Приємним бонусом для школярів є результат участі закладу в проєкті «Навчаємось жити в громаді» від DECIDE. У межах проєкту у закладі було обладнано куточок для підзарядки гаджетів.

Отже, попри великі фінансові вливання в цей навчальний заклад, він потребує суттєвого доопрацювання в напрямках безбар’єрності та енергоефективності. Ці компоненти відбудови мають бути враховані під час подальшого фінансування та реалізації наступних етапів відновлення.


Цей матеріал підготовлено в рамках проєкту «Моніторинг об’єктів соціальної інфраструктури в Чернігові», що реалізується в межах субгрантового компонента проєкту «Контроль витрат на відновлення», який реалізується за підтримки Європейського Союзу. Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю громадської організації «Агенція міських ініціатив» і жодним чином не відображає точку зору Європейського Союзу. Проєкт «Контроль витрат на відновлення» впроваджують Центр економічної стратегії, Інститут економічних досліджень та політичних консультацій та ГО Технології Прогресу.

Контакти


Ми творимо себе для міста,
а місто – для себе!

 

Нас можна знайти:
Україна, м. Чернігів, вул. Преображенська, 12

Зателефонувати нам:
+380931234567
+380991765432

Або написати:
goami.info@gmail.com